Jag har problem med att resa och resa tillbaka. Separationsångest tror jag att det kallas. Under påsken har jag haft permission och gjort ett besök hos min dotter. Vi har haft det jättebra. Lagom slappt och ,  lite promenader, god mat och många viktiga samtal. Det är helger  och dagar som jag kan återuppleva ganska ofta numera, ändå känns det så definitivt att bryta upp. Jag har haft svårt för uppbrott i hela mitt liv. Vid de tillfällen då jag har rest, kanske lite längre reser som normalt kräver lite planering har jag ändå alltid ställt det så att jag har packat i sista stund, gärna de sista ögonblicken före avresan. En vän till mig, bevandrad i de psykologiska labyrinterna, menade att detta var ett tydligt tecken på separationsångest. När jag hör sådant bli jag lite uppmärksam på mig själv. Jo, det är nog så att jag har stress inför varje uppbrott jag gör.

Jag reser inte bara bort från något jag reser också till  något. Det finns ett annat älskat barn att besöka. Jag ser fram emot mötet med honom och hans familj. Jag har idag också ett liv som känns bra. Jag reser tillbaka till den vardagen och det livet. Det är både bra och lite spännande att få ta tag i sitt eget liv.  Trots allt detta är varje litet och vardagligt uppbrott fyllt av ett obehag.

Å andra sidan är mina tankar redan på väg någon annanstans. Tankarna gör redan resan som känslomässigt gör lite ont att påbörja.” Tankarna reser och hoppar över obehaget som känslorna har för uppbrottet.” Kanske är det detta som är svårigheterna med att leva här och nu. Känslomässigt har vi svårt att gå vidare, samtidigt som våra tankar redan är i framtiden och själva står vi kvar i nuet helt frustrerade och vet inte riktigt var vi vill befinna oss.  Gud, så filosofiskt detta blev så här på morgonkvisten. Men en sak gör jag dagligen med mer eller mindre lyckade försök, jag försöker leva här och nu. Det är inte enkelt men bevisligen nödvändigt för ett bra och enkelt liv.

Mia Törnblom säger ”att den som har ett ben i dåtiden och det andra benet i framtiden pissar på nutiden.”

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

