fence_prison_trial_jail_security_free-2.jpg

I morgon är det dags. Igen. Jag och barnen ska resa till mamma. Vi har fått ett dygn i den eftertraktade besökslägenheten på Hinsebergs Kvinnoanstalt. Det känns bra. Det känns fint att få möjlighet att träffa mamma så här snart inpå julen. Det som är trist är att vi inte kan ta med något julgodis alls in till henne. Av det som barnen bakat och gjort. Men jag vet. Det är en anstalt och även om det känns fånigt, så vet jag ju att det finns skäl till att det finns de regler som det finns.

Jag har börjat acceptera situationen. De tunga stunderna är färre och inte fullt så avgrundsdjupa. Jag är anhörig till någon som fått ett långt fängelsestraff. Min mamma kommer att komma ut. Min mamma kommer att fortsätta sitt liv. Min mamma har en familj som älskar henne, det är mer än vad många har att komma tillbaka till.

Vi som är anhöriga vet också att vår kärlek och omtanke är besvarad. Det är mer än många känner som har anhöriga som sitter inlåsta. Jag säger inte att det är lätt. Jag säger att det går att lära sig acceptera en situation som man inte kan påverka så mycket själv när man väl hamnat här, där vi har gjort. Det går att lära sig leva med en situation där en anhörig fått ett långt fängelsestraff. Det går att fortsätta känna kärlek, att stötta varandra. Det finns hopp, det finns en framtid.

Ibland känner jag fortfarande den där lilla taggen av smärta, sticka till inom mig. Men smärtan planar ut och det intensivt onda försvinner på några ögonblick. Kvar finns ett tomrum, ett tomrum där saknaden av min mamma fyller mitt inre. Saknaden av det vi hade INNAN. Saknaden av hennes värme, hennes personlighet och saknaden av att ha sin mamma nära tillhands.

Det är inte någon självklarhet längre, det är något jag lärt mig att inte ta för givet. Jag ska fira julen igen, med min mamma i fängelse, för andra året i rad. I fjol hade jag någon slags förhoppning om att hennes permissioner skulle ha börjat komma igång innan denna jul. Så blev det inte.

Men det bör de ha gjort tills nästa jul. Tills dess ska jag ta tillvara på de stunder jag får med min mamma. Jag ska besöka henne i morgon och ta tillvara på att få tillbringa drygt ett dygn hos henne, så här några dagar innan jul.

Önskar en riktigt GOD JUL till er alla.

Andra bloggar om: , , , , , ,

