bild018.jpg

Här går jag och oroar mig för den kommande julen. För att vi inte får tillbringa den tillsammans med dig. Som barn ordnade du de mest fantastiska jular ett barn kan önska sig. Det fanns inget som fattades oss. Allt som ”ska” finnas på julen, ordnade du. Drog hem julgranen du alltid köpte, lagade all mat själv, den självklara skinkan, knäcken och allt det andra.

Det var så rent på julafton att vi skulle ha kunnat äta direkt från golvet, eller vart vi än hade velat. Allt var perfekt! Frysen var avfrostad, fönsterna putsade, nya gardiner, rena sängkläder, allt…

På julaftonens morgon var du alltid vaken först. Pyntade det sista som en överraskning, med dekorerat granris på vårat rum, tände värmeljus i hela lägenheten, ja, t.o.m. på toaletten. Sedan väckte du oss med hemlagad risgrynsgröt och skinkmackor att äta framför ”juldagsmorgon” på tv.

Det är sådant jag minns med sådan glädje. Döm om min förvåning när du avslöjade för oss, när vi redan var vuxna, att du avskyr julen!! Du hade verkligen lyckats dölja det väl.

Nu sitter jag och bekymrar mig för att du inte kan fira den kommande julen med oss, för andra året i rad.

Jag blir lite full i skratt när jag tänker att kanske du nu sitter där på Hinsebergs kvinnoanstalt och tänker: ”om jag nu ändå ska sitta av ett straff, så är det ju toppen att jag åtminstone slipper fira jul!”

