bild0018.jpg

Jag och mamma har kommit överens om att en av hennes medfångar ska få gästblogga här. Vi kan kalla henne för ”Mammas medfånge”. Bloggen är inte daterad, men med brevet bloggen kom tillsammans med, som min mamma skrivit, var daterat: 7 September 2007. Håll till godo:

Efterspel från måndagens händelse.

För er som missat det kan jag berätta att det i måndags uppstod bråk här på Hinseberg. En av tjejerna här använde sig av en trasig tallrik för att skära en annan tjej i ansiktet. Jag sticker inte under stol med att jag inte känner ett dugg med tjejen som kom till skada. Men jag frågar: är hennes ärr i ansiktet värt det som kommer efteråt?

Kollektiv bestraffning är egentligen inte tillåtet. Fast inom Kriminalvården är det något som utövas flitigt. Som de flesta vet är det ganska stor skillnad mellan män och kvinnor. Den största skillnaden mellan män och kvinnor som sitter fängslade är nog beteendet. Män har en förmåga att agera ut sina känslor där vi kvinnor i stället lägger locket på och tar på oss skammen själva.

Därför är måndagens händelse något som väldigt sällan inträffar. Ska jag vara ärlig sköter sig 90% av kvinnorna under hela sina straff.

Jag har ingen säker statistik på det, men jag kan lova att om en sådan skulle göras skulle man komma fram till att en väldigt liten del av kvinnorna missköter sig, speciellt i förhållande till männen. Ändå blir vi drabbade p.g.a. deras misskötsamhet. Ta t.ex. permissionerna, hur ofta händer det att någon av oss kvinnor inte kommer tillbaka eller missköter en permission?

Väldigt sällan, om man ska lita på vad personalen här säger. Ändå blir det allt svårare för oss att få permissioner p.g.a. konsekvenserna efter killarnas handlande. Vi lider alltså för något vi aldrig har gjort. Jag lägger mig inte i vad som händer på de manliga anstalterna eller hur de väljer att sköta sina permissioner. Frågan ställer jag i stället till Kriminalvården. Är det verkligen juste att alla måste straffas för något vissa har gjort?

Med vetskapen om hur tidigare händelser har blivit bestraffade måste jag säga att måndagens händelser skrämmer mig lite. Vi har tidigare blivit bestraffade för något som inte ens har inträffat här, hur ska det bli nu när det faktiskt hänt något här? Vilka bestraffningar kommer som konsekvens efter det här?

Det som förvånar mig lite är varför tar inte anstalten på sig något av ansvaret i stället för att söka syndabockar? Tjejen som gjorde det här hade ju faktiskt redan innan hon blev flyttad uttalat hot om att liknande skulle inträffa. Nu försöker inte jag rättfärdiga det hon gjorde, absolut inte! Jag undrar bara om inte ansvariga på Hinseberg har ansvar för alla tjejers säkerhet? Och ska inte sånt här försöka undvikas till varje pris? Kort och gott kan man säga att detta var något som dom visste skulle hända, men valde att blunda för.

Vem bär då egentligen skulden?

