Mamma´s senaste blogg är daterad fredagen den 20 April 2007;

Svar på kommentar om handarbete. 

Jag vill hjärtligt tacka den bloggare som erbjöd sig att ge garn  för fritidssysselsättnin. Tanken var så snäll, men tyvärr är det något vi inte får ta emot utifrån, då det anses svårvisiterat. Däremot vet jag att när jag satt på Kronobergshäktet så fanns det en del givmilda människor som lämnade in just garn och andra typer av handarbeten. Så om du bor nära ett häkte kan du ju ringa och fråga om det är en möjlighet.

Jag tycker också att det var klartänkt av dig att tänka just på hobbies och kreativt arbete. För precis som du säger är det något som många av oss saknar. Visst, vi får köpa garn till virkning och stickning. Men urvalet är begränsat men möjligheten finns dock. Var fjortonde dag har vi en timmes pyssel. Även där är urvalet mycket begränsat man kan dekorera en mugg, blomkruka eller ramar och så har vi möjlighet att göra smycken av trädda pärlor.

Många av oss saknar att få göra mer avancerade och varierande hobby-arbeten. Kanske till och med få lära oss ett hantverk organiserat. på många av de manliga fängelserna finns det möjlighet att lära sig silversmide, träsmide och andra mer avancerade hobby-arbeten. Vilket inte är en möjlighet för oss kvinnor på Hinseberg.

Själv skulle jag vilja göra waldorffdockor (kåldockor) men har inte fått möjlighet till detta då jag inte kan få in material. Efter att jag talat med personer ur ledningen har jag nu fått uppmaningen att skriva ner en officiell förfrågan om den möjligheten. Kanske, kanske finns det ändå en möjlighet att få det genomförbart. Time will tell.

