bild001.jpgVi åkte för att besöka mamma. Jag hade ju bara besökt henne en gång tidigare med ett av barnen på Hinsebergs Kvinnofängelse. Nu tog jag med flera av mina barn.

Vi lämnade vårat hem klockan 09.50 på morgonen. Resan var lång. Vi fick åka buss, buss, tåg, buss igen. Den ena förbindelsen var försenad, så trots att vi räknat med att vara där 40 minuter tidigare än besöket skulle börja, så var vi där 10 minuter för sent. Nåja, kontrollen brukar inte dröja så länge och vi hade tre timmars besök bokat, så de 10 minuterna var ändå överkomligt.

Ett av barnen som var med stod inte med på listan. Nåja, jag ordnade med besöks-papper redan i Januari, så jag var förvissad om att allt skulle ordna sig och jag var säker på att min mamma bokat för mig och ALLA barnen.

Personalen skulle kolla. De kom tillbaka och sa att jag var tvungen att ha intyg från den andra vårdnadshavaren att det barnet som inte var uppskrivet, skulle få följa med in…

Jag förklarade uppriktigt att det inte behövdes, eftersom jag har ensam vårdnad på henne.

De förklarade att det inte var vad som stod i deras papper. Irriterat över att tiden gick, tänkte jag att det knappast var mitt problem om de inte kan sköta sitt jobb. Tyvärr blev det vårat problem, eftersom de hävdade att de inte kunde släppa in oss, då de inte hade tillstånd från den andra vårdnadshavaren. Trots att barnet i fråga inte HAR någon annan vårdnadshavare än mig!!

När jag insåg att vi inte skulle få komma in, så pratade jag med mitt barn och bad att vi skulle få ringa pappan och få tillstånd. Eftersom barnets pappa inte kände till vad som hänt med mormor eller att mormor sitter i fängelse, ville inte mitt barn detta, men gick till slut med på att vi skulle ringa pappan, för att barnet ville träffa sin mormor.

Vi ringde pappan och han var chockad över att min mamma sitter i fängelse, men jag bad att vi kunde diskutera detta vid ett annat tillfälle och bad honom tala med personalen för att ge sitt ”godkännande” på att dottern fick komma in. Detta gjorde han också. Trots att han egentligen inte skulle ha behövt detta.

När allt är klart och jag tror att vi äntligen ska få komma in, så får jag frågan om de andra barnen som var med, om jag hade ensam vårdnad där. Jag är en person som inte gärna ljuger och jag sa som det var, att med dem har jag delad vårdnad. Men jag förklarade samtidigt att ett av de barnen har varit med mig på besök tidigare. Det hjälpte inte, de kunde inte släppa in oss utan ett medgivande. Jag påtalade att det är lite sent att ställa dessa krav när vi rest hela dagen och nu står där, i stället för att meddela detta tidigare. Kriminalvårdaren sa då till mig, att detta ”nog” stått på anhållan min mamma skrivit, där hon fått besökarna godkända. Jag förklarade att jag betvivlade detta, då min mamma dels är en noggrann person och dels så är våra besök så viktiga, att hon aldrig skulle ha frånsett en sådan viktig information!!

Nåja, vi fick göra nytt samtal och i de fallet visste pappan och blev i stället upprörd när han hörde att vi inte fick komma in så hans barn fick träffa sin egen mormor, för att han inte gett sitt medgivande.

Hur som helst, när vi äntligen fick komma in till mamma, så återstod endast en timme och 10 minuter!! Den timmen och de 10 minutrarna gick åt till att uppröras över det som skett. Mamma hade varit väldigt arg och upprörd över att vi inte blev insläppta, för att de inte skött sitt jobb…!!

Tro inte att vi fick förlänga besöket för det. De kom precis klockan 18.00 och hämtade oss igen. Trots att vi sedan fick vänta nära en timme på bussen för att ta oss hem.

Klockan 24.20 stannade taxin utanför vårt hem, då var vi hemma igen. (Var tvungen att ta taxi sista biten, från stationen, då yngsta barnet somnat)Det tog oss alltså 14 ½ timmar (!!) att åka och besöka mamma, jag lade ut 1600 kronor på resa och mat under dagen och allt detta för en timme och 10 minuter!! Gissa om jag är förbannad?!!

På kvällen hade man tydligen på fängelset kommit och tamt bett mamma om ursäkt, då de funnit anhållan och sett att de INTE skrivit något om detta med intyg på anhållan.

Hur kan man gottgöra dessa misstag? Det undrar jag faktiskt!! Men vaddå, det är ju bara en fånge och hennesfamilj… (OBS!! Ironi!)

