Har bytt avdelning.

Mamma´s senaste blogg är daterad Hinseberg den 6 Mars 2007;

För två veckor sedan bytte jag avdelning. Jag är på Slottet som är en behandlingsavdelning som jobbar med Tolv steg. Det känns bra att vara här även om det är ganska tufft.

Jag hade ett fantastiskt besök av mina barn. Det kändes gott ända in i själen. Det var så länge sedan. Jag blev både stum och pladdrig i återseendets stund. Vi pladdrade bort några dyrbara timmar och stum inför allt det viktiga som inte fick ord. När de skulle gå då hade ett av dessa viktiga samtal äntligen tagit form. Det blev hastigt avbrytet för att tiden var slut, av samtalet fanns det mycket kvar att säga.

Den där tomheten efteråt är så stor. Det tar tid att tränga bort den. Det tar dagar, först efter de dagarna kan man njuta av besöket. Kärleken, skratten, det hemtama och av det som sagts. Att vara bland dem man hör hemma med är en gåva, även om mötet är i ett fängelse. Det är inte självklart att fångar får besök. Det är inte heller självklart att fångar orkar ta emot besök. Det finns smärta i kärleksfulla besök. Alla orkar inte bära den.

