Mammas senaste blogg är daterad: Måndagen den 12 Februari 2007;

Att vara inlåst och mista en närstående.

Jag fick brev från en vän som sitter på en annan anstalt. Hon har precis förlorat en nära anhörig. Det är det absoluta skräckscenariot när man sitter här inne. Ensam med all smärta och sorg när de låser cellen på kvällen. Hon vet inte om hon får tillstånd att delta på begravningen. Det är också en smärta, att inte få delta. I vår traditionella begravningsrutin tror jag att det finns många moment som hjälper oss att förstå och kanske delvis acceptera att vi förlorat någon vi älskat. Begravningen i sig blir en del av sorgeprocessen.

Jag förlorade själv mina föräldrar medans jag satt på häktet. Jag satt med restriktioner när det hände. Jag skulle eventuellt få delta på begravningarna, men i så fall endast med två vakter. Jag avstod av hänsyn till den övriga familjen. Just det att jag inte var där tror jag har bidragit till en overklighetskänsla över att de är borta. Det är snart ett år sedan de dog, men jag har fortsatt svårt att ta det till mig.

En annan sak som jag tror bearbetar sorgen är att man delar den. När man förlorar en älskad person samlas man med övriga som hade en relation till den döda. Man pratar om den döda och gråter över den döda tillsammans i en gemensam sorg. Även det helar.

I cellen intill mig sitter en kvinna som förlorade sitt barn under häktningstiden. Hon är stark och dagtid fungerar hon överrsakande bra med oss övriga. Jag förvånas ständigt över att hon orkar. Men på kvällar och nätter hör jag henne. Då gråter hon otröstligt och det gör så ont i mig att höra henne. Det värsta är att just då är vi inlåsta i varsin cell. Jag hör den bittraste gråt och sitter här helt hjälplös utan att ens kunna erbjuda en axel att gråta mot.

Den smärta hon genomlever är för mig den värsta av smärtor. Den hjälplöshet jag känner inför hennes sorg är också stor.

Det finns en anledning till att min största rädsla härinne handlar om dem på utsidan. Om de bara har det bra, klarar jag mitt straff här på insidan.

