Mammas senaste blogg är daterad: Måndagen den 5 Februari 2007;

Får man ha roligt i fängelset?

Det har kommit ett nytt gäng kvinnor hit. Eller rättare sagt; stor del av gruppen har bytts ut under de sista två veckorna.

En del går, som man kommer att sakna djupt i sitt hjärta. En och annan önskar man naturligtvis att komma på samma avdelning som. Det finns också några som man drar en lättnad suck över att de flyttat. Personkemin har helt enkelt inte stämt till 100%.

Den grupp som vi blivit under de sista två veckorna är en riktigt bra grupp. Det vill säga; vi fungerar verkligt bra tillsammans. Så mycket skratt och vänlighet som präglat den här helgen är en gåva. Vi har haft så roligt tillsammans att jag nästa glömt att jag sitter i fängelse.

”Får man ha så här roligt när man sitter inne?” Frågade en medfånge och skrattade så att tårarna rann. Vi var ganska eniga om att det inte var det som förväntades av oss. Men vad gott det är när man kan glömma det som tynger en och känna glädje i nuet.

Det är många dagar kvar. Det kommer att gå upp och ner. Jag ska snart byta avdelning. (Kanske till och med fängelse om de skickar mig till Ystad.) Hur det blir på det nya stället vet jag inget om. Men de dagar jag har kvar här ska jag njuta av; att vi har det bra tillsammans.

