Mammas senaste blogg är daterad: Söndagen 28 Januari 2007;

Mina villkor ska sättas.

Vi sitter elva kvinnor här på Riksmottagningen. Allt eftersom vi utreds går vi vidare till en annan avdelning eller till ett annat fängelse.

Snart är min egen utredning färdig och jag kommer att få mina villkor på Torsdag. Det känns lite nervöst. KVA (representanter från KriminalVårdsStyrelsen) kommer hit. Det som utredarna har kommit fram till presenteras för dem. Jag får själv delta en stund på kollegiumet för att framföra mina åsikter. Efter det tas det beslut om var jag ska börja mitt straff, när jag kan söka om att byta fängelse, vilken hjälp jag kan få och när jag tidigast kan få permission. Jag vill till Färingsö, men känner inte så stort hopp om att redan nu få komma dit. Troligen blir jag kvar på någon avdelning här. I värsta fall tvingas jag åka till Ystad. Ystad ligger för långt bort från familjen.

Jag känner mig rätt utlämnad till kollegiumet. Där sitter folk som inte känner mig och bestämmer så många avgörande saker för min framtid. Det sitter utredare med härifrån, men inte ens de känner mig. Här är, som jag berättat tidigare, inte verksamheten så uppbyggd att personalen lär känna någon av oss.

På kollegiumet tänker jag argumentera för Färingsö. Jag tänker också lägga fram min planering och se om det är möjligt att få starta något jag sedan länge arbetat fram med omsorg. Jag hoppas att jag inte blir för nervös och verkligen kan prata för min sak. Som sagt; det känns nervöst.

