Mammas senaste blogg är daterad Onsdagen den 17/1-07;

Pratade med min dotter på telefon igår. Det känns så bra att vi har telefonkontakt igen.

I samtalet kom det fram att ett av de brev jag sänt henne var öppnat och läst. Detta var markerat med en stor stämpel på kuvertet. Det står inga stora hemligheter i mina brev. Mycket av texten är de bloggar som hon sedan skriver ut på nätet till mig. Bloggandet hade jag dessutom velat hemlighålla tills dess att min placering är gjord. Visserligen har vi yttrandefrihet i det här landet. Så även om jag inte kan förbjudas att blogga känner jag oro för att de på 1000 andra sätt kan hämnas mitt bloggande. Till saken hör ju att jag skrivit väldigt kritiskt om Hinseberg (vilket jag står för varenda ord). Men jag är inte riktigt redo att stå upp just nu. Jag är ju trots allt i en fas då mycket av hur mitt fängelsestraff ska se ut kommer att avgöras.

Så trots att det inte är några djupa hemligheter i mitt brev, så var det saker som var mitt privatliv. Något jag ville dela med min dotter och ingen annan.

Att brev utifrån öppnas har jag förståelse för. Att de blir lästa tycker jag är en extrem integritetskränkning. Att brev jag skriver också blir öppnade och lästa gör mig ännu mer upprörd. Det har fram till nu varit den enda kanal där jag kunnat uttrycka vad jag känner och tycker. Jag har inte alls lust att dela det med människor jag så extremt är i beroendeställning till. Det är ju faktiskt så att jag står helt under deras befäl. I situationer med dem är jag ständig tvåa och kommer alltid att å fel i meningsutbyten med dem. Naturligtvis vill jag inte dela mitt mest personliga med dem.

Jag tycker att det är helt fel att de får läsa min post rutinmässigt. Att de vid indikationer på att jag bedrev kriminalitet härifrån skulle läsa mina brev kan jag godta. Men då skulle det finnas något som styrkte en sådan misstanke och breven skulle öppnas och läsas i min närvaro. Men som nu, rent rutinmässigt, är verkligen kränkande av integriteten såväl för mig som för mina anhöriga (som aldrig brytit mot lagen).

