Mamma´s senaste blogg är daterad den 14/1-07;

Här fortsätter märkligheterna att stapla sig. Vi har fortfarande ökad säkerhet på avdelningen. Det har varit flera dagar då vi inte har fått gå ut på promenad eller till Hallen för att träna. Vid två tillfällen har hela säkerhetsstyrkan stormat in på avdelningen. Då har vi blivit kroppsvisiterade och sedan har våra rum blivit visiterade. Vid ett par tillfällen har telefonerna blivit avstängda för utgående samtal. Alla mina brev har inte bara blivit öppnade, utan också genomlästa den sista tiden. Vi får inte den minsta förklaring.

Några av mina medfångar har börjat rannsaka sig själva. Trots att de vet att de inte har gjort något fel så börjar de undra om något de sagt eller gjort kan ha misstolkats. Ja, ett paranoit system föder sannerligen paranoida människor. Själv är jag bara nyfiken. Droger är jag ganska säker på att de inte är ute efter, för inte ett enda urinprov har tagits. Men vad? Ibland får jag för mig att de bara tränar för att bygga upp säkerheten för alla eventualiteter som kan dyka upp i framtiden?!?

Den andra märkligheten är att nu söker sig icke missbrukare till den behandling (tolv-steg) som finns här på slottet. Efter att i veckor ha beklagat sig över att det inte finns något alternativ för de som icke missbrukar, har de nu ”blivit” missbrukare så de kan utnyttja alternativen. Den ena av de två nyblivna missbrukarna satt jag med redan på Kronoberg. Det som var beklämmande var hennes nedlåtande attityd mot de missbrukare som fanns på Kronoberg. Den attityden var inte bättre här tills för någon vecka sedan. Då svängde det och nu har hon fått plats på slottet för behandling. Den andra kvinnan, som är nära kamrat till den första, har också sökt sig till Slottet för behandling. Hennes attityd till missbrukare var inte snälla tills för en vecka sedan. Nu är hon en av dem! Gode Gud, stanna jorden! Jag vill kliva av!

Tänker på att jag här på Hinseberg har fått uppgifter av personalen att de har så goda resultat av sin tolv-stegsbehandling av missbrukare, på slottet. Vet ni? Jag är inte längre imponerad.

