I morgon kommer min mamma  troligen att förflyttas från Kronobergshäktet till Kvinnoanstalten Hinseberg. Även om hon inte ser fram emot att åka dit, så verkar hon ändå vara ”redo” att flytta vidare nu. Inte för att hon har något val, men ändå…

För mig känns det väl också okej att det går vidare, samtidigt som jag har svårt att förstå varför det blev så himla bråttom nu med förflyttning två dagar före julafton?

Vad jag förstår så kommer det ta ca: 1 vecka innan hon kommer att få börja ringa oss, eftersom vi måste skicka våra telefonräkningar och vi ska ”godkännas” innan hon får börja ringa oss. Det lär ta cirka en vecka, med någon dags plus eller minus.

Eftersom jag har mist min mormor, morfar och farmor under detta år, så känns det extra trist att inte jag eller barnen ska kunna få prata med mamma på julaftonen. Eller ens dagarna där omkring. Vi har också två andra bemärkelsedagar nu runt jul i familjen. Det känns trist att inte kunna få tala med varandra under den tiden.

Sedan tycker jag också det är trist att systemet gör att vi måste ”godkännas” för att ringas till och för att få besöka på varje ny anstalt/häkte mamma och styvpappa kommer. Det skulle vara så mycket enklare om registreringarna följde med de intagna. Både för oss anhöriga och för anstalterna/häktena.

Som sagt var, så är det ”väl” okej med förflyttningen, själva flyttningen i sig kommer ju knappast som en överraskning för någon av oss. Däremot är det lite svårt att förstå logiken i att en person som suttit häktad i 10 (!!) månader (i övermorgon) och har dömts till 7 års (!!) fängelse, PRECIS, PRECIS 2 dagar före julafton bara MÅSTE förflyttas just då…? Men, som sagt, jag hoppas att hennes jul blir bra på Hinseberg, det trista är att eftersom vi inte kommer att kunna få reda på det förrän långt efteråt så kommer vi ju att undra dessa juldagar hur hon har det.

Usch, det känns som jag sitter här och bara klagar för ”småpotatis”, men jag känner mig just nu lite nedstämd och lessen, för att ovissheten alltid är det svåraste att bära. Att inte veta…

