fence_prison_trial_jail_security_free.jpgJag har fått en tid till mamma i morgon! Hon ska transporteras till Hinseberg på Måndag eller däromkring. Det blir mitt sista besök innan jul och kanske på ett tag framöver. Det känns som en ny epok i våra liv. Det känns som allt kommer att bli svårare nu. Jag har varit inne på Hinsebergs sidor på internet och ser att besöken där i alla fall är 2½ timme, i stället för nuvarande knappt en timme. Samtidigt vet jag att männens motsvarighet till Hinseberg är Kumla (riksmottagningar båda två, som mamma skrivit om HÄR!) och där är besökstiderna sex timmar(!!)! Det är visserligen väl tilltagna besökstider, samtidigt så ska man då ha i åtanke att dessa anstalter alltså är riksanstalter, så det innebär att det sitter folk från Sveriges alla hörn där. Så räknar man restider så tycker jag det är rimligt.

Jag säger inte att det är lätt för män att sitta inne.Vad jag säger är att jag tycker man tar mindre hänsyn till kvinnliga fångar än manliga. I tillägg tycker jag man kan ha i åtanke att en kriminell kvinna ofta döms mycket hårdare än maliga av samhället, dessutom är det oftare kvinnor än män som har vårdnad av sina barn etc.

Hur som helst, jag är rädd att det blir mycket ”negativt” i bloggen just nu, men som jag nämnt många gånger använder jag bloggen som ”avlastning” och det är skönt. Men jag vill också påpeka att det sker mycket positivt i mitt liv just nu och jag ser fram emot år 2007 och hoppas det ska bli ett lättare år än 2006, som faktiskt varit mitt livs svåraste år, någonsin!! Inte bara med mamma och styvpappa utan också på arbetsfronten, den ekonomiska sidan och inte minst för att jag 2006 har mist min mormor, morfar och farmor.

En lite rolig sak mitt i allt, tycker jag är min mammas humor, eller rättare sagt den ”galghumor” vi ibland hamnar i mitt i allt det svåra. Något som speglar det var när mamma berättade härom dagen att hon gjort egna julkort. Hon hade först tänkt att skicka det till Åklagaren och till polisutredarna, men ångrade sig dock, då man inte vet hur det står till med deras humor, och hon bestämnde sig i stället för att sända kortet till sin syster. Vad kortet bestod av? Jo, mamma hade klistrat fast ett foto av sig själv, med en helgongloria och vita änglavingar. Texten hon skrivit var som följande: ”Undrens tid är aldrig förbi”…

