Mamma har skickat en ny blogg, daterad den 4/12-06 som kom igår. Idag kom ytterligare en blogg som jag kommer att lägga in under helgen! Här kommer alltså hennes blogg nummer:12;

Just nu är allt så långtråkigt. Dagarna bara segar sig fram, samtidigt som det kryper i kroppen av rastlöshet.

Klart man längtar ut och mest till familjen. Men det är så långt kvar. Till och med till den första permissionen är det långt. Kanske skulle man bli halvt om halvt tokig om man tillät sig att tänka för mycket på det.

Jag brukar anstränga mig för att tänka här och nu. Och inte minst varje dag planera något ”meningsfullt” att göra. Det meningsfulla är nu till det yttersta begränsat. Det blir mest syning och handarbeten. Efter vart kan det också kännas meningslöst. Nu är i princip alla julklappar färdiggjorda. Då krävs det inte samma energi och stress i handarbetena. Dessutom finns det en glädje i att få ge. När man gör klapparna själv lägger man lite själ i det och då lyckas man känna det där meningsfulla.

Ja, det är tråkigt just nu. Jag måste anstränga mig lite för att finna något att lägga min själ i.

Många av dem som stod mig närmast här har rest. De flesta till Hinseberg. Från dem får jag brev. De längtar tillbaka hit för kontakten med Hinseberg har varit så negativ. Det är inte speciellt uppmuntrande. Nu är det ju bara en tidsfråga till jag själv ska dit. Förmodligen blir jag tvungen att tillbringa lång tid där. Har jag tur blir jag kvar här över jul och nyår. Vi får se…

”Det sägs att hjärtat är det första som bildas och det sista som dör…”

