Tyvärr verkar ännu ett av mammas bloggbrev ha försvunnit på vägen. Den bloggen därhon besvarade frågor till flera av er läsare. Den skulle ha lagts in här,men eftersom den ännu inte kommit, så lägger jag in den som kom i fredags, som alltså egentligen skrevs efter svaren. Förhoppningsvis har brevet bara blivit ”fördröjt” och dyker upp i morgon, Måndag, annars är det borta… Nåja, här kommer i alla fall denna blogg:

Jag har hållit mig sysselsatt här några dagar. Jag har skrivit till olika fonder. Den viktigaste är den där vi bett om pengar till ett familje-barn rum. Där de med barn kan få möta sina barn i en mer ombonad miljö för längre besök. Med tanke på kvinnor från andra länder och där med hitresande barn riktigt långt ifrån är detta speciellt viktigt.

Jag har också skickat in till fonder och bett om pengar till de kvinnor som har barn (speciellt yngre) för att de skafå extra julpengar så de kan köpa julklappar till sina barn. Vi har fått ett svar på det sistnämnda, tyvärr var det ett negativt svar. Men vi hoppas på svar från fler fonder, så än finns det hopp.

Så har jag, tillsammans med några andra kvinnor skrivit åtskilliga tiggar-brev till olika företag. Där har vi tiggt julklappar och julgodis till avdelningen.

Så har jag gått vidare på det här med fika-bröd vid besök, som vi diskuterat i tidigare blogg och kommentarer. Jag har lagt in ett förslag om att vi här på avdelningen ska få baka och göra smörgåsar som säljs vid besöken. Dessutom kunde vi baka till alla konferenser och studiebesök som hålls här på Kronoberg. Det är ont om arbetstillfällen här och många saknar pengar. Om vi fick igång ”bageriet” skulle några få ihop lite pengar på arbetet. Lönen är urusel. Nio kronor i timmen. Men för den som inget har är det pengar i alla fall. Det roliga med bakförslaget är att högsta chefen tyckte det var ett intressant förslag. Nu väntar vi på att husmor kommer tillbaka från semestern. Som jag förstår det måste hon vara positiv till förslaget för att det ska gå igenom. Ett bra namnförslag var cafe´ Kronan.

Dessutom kom min dotter med ett exemplar av Situation Stockholm. Där fanns en artikel om ståuppkomikern Zinat Pirzadeh som hon tyckte vi kunde fråga om hon ville besöka oss. Jag visade den för personalen här och föreslog att de skulle höra med henne om hon var intresserad att besöka oss. Vi har bra personal, har jag berättat om tidigare. De försöker så mycket de kan att möta oss när vi kommer med bra förslag. De ringde Zinat.P. Och hör och häpna, hon blev jätteglad. Hon ville jobba med kvinnor och speciellt kvinnor i utsatta situationer. Så nu kommer hon och ger oss en gratisshow den 15:e December. Och hon uttryckte det så att detta kanske blir en början för henne att göra en ”turne´” för kvinnor i fängelse. Det finns så många goda människor, som gör saker för andra, utan att tänka på pengar. Det lyser upp av glädje. Jag har en fantastisk dotter, på alla sätt, men nu kom hon också med en ide´som gav frukt.

De övriga projekten vågar jag inte hoppas på, men vad vet man?

”Att drömma är som att så. Somliga frön faller på Hälleberget, andra faller i god jord!”

