En ny blogg från mamma som kom igår! (Jag ligger lite efter i  tiden, så det kommer att komma in ännu en under helgen!);

Idag transporterades någon jag brytt mig mycket om (och som också brytt sig om mig) till Hinseberg. Det var med sorg i hjärtat jag såg henne åka. Samtidigt gladde jag mig, jag vet att detta är ett steg längre på väg i straffskalan.

Det är en ärrad kvinna, både på utsidan och insidan. Hon är ingen första gångare. bakom sig har hon ett tidigare fängelsestraff och kontraktvård. Kontraktvård innebär i hennes fall vård mot narkomani. Det första fängelsestraffetknarkade hon bort. Hon tog in så mycket knark hon bara förmådde under hela  strafftiden. Under kontraktstiden försökte hon  verkligen att lägga av, men något hände och hon tog ett återfall. Trots detta hade de där nyktra månaderna gett henne en känsla av vad det är att vara nykter. En känsla hon bar på som något hon inte bara ville, utan som hon vågade tro på för  framtiden.

Här har hon med stor iver kollat alla möjligheter till en ny chans till behandling. Sociala myndigheter tycker att hon redan har fått sin chans och ställer sig negativa. Igår fick hon trots allt en mer positiv inställning från frivården. Jag hoppas de kan påverka de sociala myndigheterna.

Det är en varm kvinna. Hennes spontana kramar när vi möts i korridoren kommer nog många kvinnor här på avdelningen att sakna. Eller när hon spände sina varma ögon i någon och sa; ”Jag ser att du mår dåligt. Kan jag göra något?” Följt av en kram.

På utsidan finns två barn. Trots att hon sedan ett par år inte har haft den dagliga vårdnaden om dem, hör man i de täta telefonsamtalen hur de saknar mamma. Jag tänker att den där värmen hon har finns förstås trots missbruket. Klart att barnen saknar den. En människa är inte bara en missbrukare. Jag föredrar att se människan, som har ett problem, nämligen missbruket. Jag hoppas att hon får en ny chans. För sin värme, för sin omsorg, för att hon ären sådan fin människa och för sina barn. Jag hoppas hon får en ny chans och att hon tar den.

