Oftast när man beskriver Svensk Kriminalvård i media, så får man den att framstå så ”lätt” och så ”lyxig”. Jag kan inte räkna hur ofta jag blivit upprörd själv över hur lättsamt fångar har behandlats.

Sedan mamma häktades har jag sett en helt annan sida. Är det så att vissa fångar har ”tur”, eller är det så att media framställer Kriminalvården på felaktigt sätt? Eller skiljer det sig helt enkelt så mycket mellan olika ställen?

En sak som jag har tänkt på är i alla fall att när jag själv tänkt på Kriminella, utan att ha någon anknytning, så tänker jag att de ska få känna av sitt straff på fler sätt än själva frihetsberövandet. Det jag insett nu, men inte gjorde tidigare är att just den psykiska delen i själva frihetsberövandet är så mycket värre än jag kunnat föreställa mig.

Att inte äga friheten eller möjligheten att få välja! Att inte FÅ gå ut, inte kunna göra som man själv vill.

Men fortfarande så är det stor skillnad i mitt hjärta på vilket brott man har begått. Som jag sagt många gånger förut så försvarar jag INTE narkotokabrott på något sätt, men samtidigt tycker jag att våldsbrott är så väldigt mycket allvarligare, än de flesta andra brott!

Jag tycker också det är hemskt att vi i vårt samhälle skyddar materiella ting mer än det mänskliga värdet.

Att straffet oftast blir högre om du gjort ett check-bedrägeri än begått en våldtäkt.

Ja, det finns många sorters orättvisor man stöter på när man är ”inne” i rättssystemet, jämfört med vad man ser när man inte har någon insyn alls. Detta gäller inte minst i våra felsalar, förlåt, jag menar naturligtvis våra ”rättssalar”.

Medflyttade kommentarer från Expressen:

Kikar in och skickar

Anmäl
Skriven av Miss Borderline den 9 okt 17:51   |   Radera
dig många styrkekramar!!!

Detta ær en okænd værld før mej…

Anmäl
Skriven av Anna i ødemarken den 9 okt 20:33   |   Radera
men det du skriver gør intryck!

Tack

Anmäl
Skriven av Någons dotter-Någons mamma den 10 okt 09:34   |   Radera
Miss Borderline för dina alltid stöttande kommentarer! Anna i ødemarken: Ja, det var det för mig också och så många andra, innan man står där…! Trevligt med Norska, för övrigt! Kram! (Klem)

Hänger på miss borderline

Anmäl
Skriven av Åsa Jinder den 10 okt 10:54   |   Radera
med massor av styrkekramar. Starka tankar. Ta hand om dig. Glöm inte det. Åsa
