Har inte hunnit eller orkat skriva efter rättegången avslutades i Onsdags. Ska försöka sammanfatta en del. Fast egentligen finns det inte så mycket att sammanfatta.

Både mamma och styvpappa gjorde bra ifrån sig, så även advokaterna. Tycker kanske att styvpappas advokat kunde ha gått lite hårdare fram än han gjorde.

Jag orkar inte gå in så mycket på detaljer, men jag kan ju säga att domaren var oerhört partisk!!

Alla reagerade på hand ”Åklagar-frieri”, även advokaterna. Vilket är skrämmande och känns inte så värdigt det vi kallar rättsstat.

Åklagaren yrkade dessutom på ÄNNU högre straff för mamma och styvpappa, han sa 8-9 år nu, vilket var underligt då han yrkade på 7 år i Tingsrätten och faktiskt fick igenom detta. Advokaterna protesterade naturligtvis mot detta, då detta förfarande inte är brukligt, särskilt som inga nya bevis framkommit!

Däremot har jag helt och hållet tappat förtroendet för rättsväsendet! Trodde inte man kunde döma på indicier i Sverige, utan jag trodde det krävdes konkreta bevis.

Den del mamma har erkänt skulle kunna ge henne upp till fem års fängelse och hon säger att hon är beredd att ta det straffet, men när det gäller den andra delen som de hävdar att hon PLANERAT en tidigare, liknande resa, men aldrig genomförde, så säger hon att hon är oskyldig och där har Åklagaren lagt fram en MÖJLIG version, medan mamma har lagt fram en annan MÖJLIG version.

Hur som helst, så dömde ju Tingsrätten henne för även detta och nu får vi se vad Hovrätten kommer fram till…

Men det som framkommit under denna tid så ger jag både polisutredningen och Domstolsväsendet minuspoäng.

Är det så här ”Rättvisan” ser ut i Sverige? Jag blir mörkrädd!

Kommentarer medflyttade från Expressen:

Ja

Anmäl
Skriven av MKsblogg den 24 sep 20:54   |   Radera
det är nog mycket som händer inom rättsväsendet som inte kommer fram. Och samma sak med snutens altl för ofta förekommande övervåld mot missbrukare, det är svårt att tro saker o ting förrän man får höra det från den som upplevt det. Min gissning är att det blir orättvis behandling så fort narkotika kommer in i bilden. Trist. Nåväl. Allt gott till er alla!

Hur fan kan man bli dömd

Anmäl
Skriven av Miss Borderline den 25 sep 20:28   |   Radera
för nåt man planerat men inte sen gjort???!!! Jag kan ju sitta här på min kammare och planera alla möjliga metoder för att ha ihjäl mitt ex tex, ska jag då dömas för dessa planer även om jag aldrig genomför det?! Annat är ju om man inte genomför planer pga polisingripande! Jorå, när mitt ex dömdes förra gången så står det svart på vitt i domen att dom tror på mig för att jag är trovärdig men inte han, konkreta bevis fanns inte…..nu VAR han förvisso skyldig till det han dömdes för, fast han neka, men ändå. Förstår att du är trött och uppgiven:( Kram!
