Att mamma blev dömd så hårt tycker jag inte heller är rättvist och här måste jag säga att jag inte kan låta bli att jämföra domar. Jag säger INTE att Narkotikabrott är ett brott som man ska bagatellisera, men jag tycker ändå att våldsbrott mot personer är mycket värre.

När jag var 14 år blev jag våldtagen. Det skedde vid två olika tillfällen av samma man. Mannen ifråga våldtog även en flicka som var 7 år vid flera tillfällen. Det fanns fler flickor inblandade, men där blev mannen aldrig dömd i brist på bevis.

Mannen ifråga fick i Tingsrätten 3 års fängelse. Denna dom överklagade han dock, men i Hovrätten höjdes straffet till 4 år.

I detta fall är jag ju inblandad själv och därför blir det ju inte objektivt, men jag vill ändå hävda att straffsatserna är orättvisa. Om någon sålde knark till mina barn eller våldtog  dem, så skulle jag ändå vilja att den som genomfört våldtäkten skulle straffas hårdare.

En våldtäkt är ju inte heller bara handlingen i sig, utan framför allt de spår det sätter i en ung tjejs hela fortsatta liv.

Jag kommer att återkomma till detta i nästa blogg, mina åsikter om straffsatser och då ska jag ge mig på exempel där jag själv inte är ”partisk”.

