När det gäller straffskalor igen, så vill jag citera en bit av mammas senaste brev, som jag tycker är väldigt talande för hur man dömer straff. Med tanke på att min mamma och styvpappa nu är dömd till sju års fängelse, vilket vi inte visste när hon skrev detta brev, men det gör ju brevet hon skrivit ännu mer aktuellt:

”Den Kinesiska som tillsammans med sin man har rövat bort minst 13 barn från Asylförläggningar i Sverige och Norge sitter här med oss.

Inget av barnen har kommit till rätta. De var mellan 8-12 år och är sålda över hela Europa, Gud vet till vad?

Det är så skrämmande! Och nu ska du få höra hur mycket de har dömt henne till: 2 år och 2 månader!! Kan du tro att det är sant? 13 barn som hon kanske sänt iväg till ett livslångt helvete! De har ju inte varit så behjälpliga att finna igen barnen, när polisen inte har funnit igen ett enda av dem. Man kan ju tänka sig att de skulle ha fått förmildrade omständigheter om de hjälpt till att finna barnen. Så min teori är att har skickat barnen till ett sånt helvete att om de uppdagas straffas de hårdare. Hon har det inte så lätt här och skall inte ha det heller. Ingen pratar med henne. Och de flesta av oss svarar henne inte ens när hon försöker prata med oss. Det är faktiskt så att de flesta av oss är Kriminella här (en och annan narkotikadömd är faktiskt oskyldig!) men de flesta av oss är som sagt kriminell. Men att vara kriminell innebär inte att vi saknar moral.

Personligen anser jag att domstolarna (är väl lagliga när de omsätter svensk lag) men är fullständigt omoraliska då de dömer vissa så hårt och andra som den kvinnan knappt får ett kännbart straff. Vad är det för rättbisa? Är det så konstigt att t.o.m. vanligt folk tappar respekten för svensk lagstiftning?”

Länkar här till en debatt ang. bl.a. Narkotikabrott som ett antal Advokater skrivit: Oskyldiga döms till fängelse. (Du kan klicka på länken) 

 I denna artikel gäller det också sexualbrott, och vad jag förstår har det vid upprepade tillfällen framkommit att dömda för just Narkotikabrott och Sexualbrott har visat sig vara helt oskyldiga. Det är naturligtvis ett misslyckande för ett land som vill kalla sig rättsstat.

Att vara emot narkotikabrott och sexualbrott är ju inte det samma som att vilja sätta oskyldiga i fängelse. Eller hur?

Av det jag följde på mammas och styvpappasrättegång, är jag övertygad om att det är många som idag sitter inlåsta i Svenska fängelser oskyldigt dömda för Narkotikabrott.

Till skillnad från andra typer av allvarliga brott, så krävs inte ens konkreta bevis, det kan helt enkelt räcka men en halvdant genomtänkt indicierkedja.

Min mamma skulle ändå suttit där hon sitter, men min styvpappa hade definitivt inte suttit där idag, om det krävts andra bevis än telefonavlyssningar, där man gjort sina egna tolkningar!

Lägger här in kommentarer från när bloggen låg på Expressen:

OM

Anmäl
Skriven av Miss Borderline den 15 jul 16:56   |   Radera
kinesiskan kommer till Hinsan (som är det ”hårdaste” kvinnofängelset) så kommer hon få så mkt spö så att hon inte kan stå å gå! Ja nån rim å reson ang brott å straff finns inte…….jag är en ganska hårdhjärtad jäkel när det gäller vissa typer av brott och människor och skulle på ett sätt inte haft nåt emot dödsstraff, MEN så länge risken finns att en oskyldig döms (och den risken finns ju ALLTID) så kan man inte ha dödsstraff……är man oskyldigt dömd till fängelse kan man släppas ut, men har man avrättats oskyldigt så kan man inte bringas till liv. Många sitter oskyldigt dömda både i vårt land och i övriga världen, liksom många skyldiga går fria förvisso……inte enkla frågor, hur man än vänder å vrir på det! Kram:))
