Ja, visst är det en förlust för mig att mamma inte är här hos oss. Och, ja, jag sörjer frånvaron av hela henne! Att hon inte kan vara hos oss nu, att hon inte har någon frihet längre, oavsett vad hon ev. har gjort! Jag säger inte att brottslingar inte ska få straff, men jag säger att jag ändå vill ha min mamma ute i frihet.

Jag vill att hon ska fortsätta vara en bra mormor/farmor. En mamma/mormor/farmor som är engagerad i sin familj och bryr sig.

Jag vill höra hennes skratt och glädje. Jag vill fortsätta ha politiska diskussioner med henne och galna samhällsdebatter.

Jag behöver dem för att hålla min egen hjärna i form.

Jag vill att hon ska svara sina barnbarn på alla frågor de ställer om livet.

Jag vill att hon ska finnas där som tröst för oss när vi är ledsna eller lite deppade.

Jag vill inte se för mitt inre, hur hon sitter inlåst i en cell med ångest!

Jag vill höra hennes planer för sommaren och vara med att planera in om vi ska ha lite semester tillsammans eller hitta på andra roliga saker ihop…

Jag vill bjuda henne och styvpappa på grillfester.

Jag vill höra hennes skratt.

Jag vill bara ha henne hos oss…

