Svar på frågor jag fått. Det ”snackas” och frågas om huruvida min styvpappa har invandrarbakgrund eller ej och om min mamma blivit ”lurad” in i detta. Vad enkelt det vore att säga ”Ja, mamma har blivit lurad” eller ”Ja, styvpappa är invandrare”. Skulle det förändra min situation? Jag har varken skrivit om att mamma eller styvpappa har någon invandrarbakgrund. Kanske har de båda det, kanske har en av dem det, eller kanske har ingen av dem det. För mig gör det ingen skillnad! För mig är den frågan totalt ovesentlig! Det skulle inte göra någon skillnad alls. Förutom att det skulle vara lätt att ”skylla på någon annan”. Vad min mamma än ev. har gjort, så har hon gjort det av egna beslut och jag tror inte det gör någon skillnad var hon eller hennes man ev. har sitt ursprung.

Och eftersom den här bloggen framför allt handlar om MINA upplevelser och hur det är att vara en anhörig till en häktad (som i och för sig är min mamma, i detta fall) så är jag säker på att mina upplevelser inte förändras för mammas och styvpappas ursprung.

Det svaret får ni tolka precis som ni vill.

Ser inte heller vad detta ska ha med saken att göra rättsligt? Ska vi inte alla stå lika inför lagen? Nåja, ni får göra er egen tolkning och om inte annat så vet ni nu vart jag står när det gäller invandrarfrågor i alla fall!

