Hej Bisse!

 Blir så glad när jag får frågor, för då blir det mer konkret att skriva. Därför svarar jag direkt på  din fråga: Det är helt OMÖJLIGT för mig att svara på hur en häktestid ska se ut, för om jag tänker på ”Fallet Bobby” som jag är väldigt illa berörd av, samma sak med ”Hagamannen”, så skulle jag vilja att de berörda personerna verkligen får ”känna av” det de ev. gjort.

Men, naturligtvis om jag tänker på de som faktiskt sitter oskyldigt häktade eller min egen mamma och styvfar, vill jag naturligtvis (av helt egoistiska skäl) att de ska ha lite ”lyx” när de ändå sitter helt inlåsta och frihetsberövade. 

Jag vet, det är helt orealistiskt och motsägelsefullt, både och.

Det jag däremot skrev i bloggen jag misstänker du hade i tankarna, om att maten var så dålig, var inte närmast kritik mot maten i sig, utan snarare kritik mot ”oss alla” i samhället, eftersom jag hört så mycket om den fantastiska mat man har (fast det gäller i och för sig fängelserna) och att de får ”en massa pengar” när de sitter inne.

Vad jag hört och vad min mamma erfar verkar vara två totalt skilda världar och det var där min ”kritik” riktade sig i första hand.

Men, visst, man kan dra den diskussionen längre, som dig, och då är det ju inte rimligt att vi som är ”anhöriga” tar sådana beslut, efterom man är personligt berörd.

Det är möjligt förhållandena är helt rättvisa, det är möjligt att de inte är det, men, som sagt, jag är nog inte rätt person att bedöma, eftersom jag, i likhet med de flesta människor, vill att min mamma ska ha det så bra som möjligt, även om hon själv skulle ha satt sig i den situation hon är i.

Gärna fler frågor!

