När man ska lämna in saker till en häktad på Kronobergshäktet, så går man fram till denna ”glasbur” som vätter mot gatan. I den lilla ”luckan” lägger man in sitt id-kort och talar om vem man vill lämna saker till. Det kontrolleras.

Man får vänta tills den som ev. står före kommer ut, sen får man gå genom en lång gallerförsedd gång, in i huset, ta hissen upp. När man är vid inlämningen får man ta fram de saker man vill lämna in, ev. talar de om ifall något inte får lämnas in. Som när jag skulle lämna in kläder till dem, så blev jag upplyst om att luvtröjor inte accepteras.

Sen skriver de kvitto på det, sen kan man gå igen.

Så fungerar det. Vi har ju alla lämnat in saker där i olika omgångar. Idag var brorsan där för att lämna in garn och pengar. Jag hoppas mamma kan slå ihjäl lite tid där inne nu, hon som är så himla rastlös…!

Jag har också börjat samla på mig en massa korsordstidningar, som jag tänker lämna in där när jag tar mig dit nästa gång.

