Jag har bestämt mig för att lämna ut delar av brevet som mamma skrev, för att ni ska kunna få en bild av hennes personlighet men också hennes situation eftersom jag ändå är relativt anonym i denna blogg. Detta brev skrev mamma dagen efter vårat besök hos henne. Vi hade vid besöket lämnat in lite pengar till henne.

”Idag har varit en ovanligt bra dag för att vara här. Jag fick in pengarna före kiosken kom. Så tänk nu har jag; riktiga ciggaretter, deodorant, lotion och en massa annat som jag verkligen har saknat. Dessutom har jag äntligen en riktig hårborste och mina älsklingsbyxor.(Vad är det för fläckar på dem? Gick de inte bort i tvätten?) Dessutom stickningen. Jag hoppas garnet räcker till för den tröja jag börjat sticka. Det känns så bra att ha någonstans att göra av händerna. Du vet ju hur rastlös jag kan vara. Sen fick jag träna en hel timme. Sen fick jag in cdskivorna, så jag tränade till min musik och det var så bra. I träningsrummet finns nämligen en cdspelare. Som grädden på moset fanns det t.o.m. några fiskbitar i dagens fiskgryta!

Kanske låter inte allt det här så glamouröst, men för att vara här har det varit en riktigt fantastisk dag!”

