När jag bestämde mig för att starta denna blogg, så var mitt främsta syfte att få skriva av mig. När jag skulle välja överskrift till själva bloggen, så blev det ”Någons mamma-Någons dotter”.

Anledningen till det var för att jag ville synliggöra att en häktad/fängslad person, en ev. kriminell har mer sidor än en. Männsikan är inte god eller ond, bra eller dålig. Det finns nyanser. Och man kan begå handlingar som är både och.

Människor gör bra saker OCH dåliga saker, i olika grader dock, men ändå…

För polisen, domare, häktesvakter etc. är min mamma mest en kriminell, antar jag. För det är så de känner henne.

För mig är hon mest min kärleksfulla mamma, för det är så jag känner henne.

Men även den från samhället sett ”sämsta människan” är någons barn ( i detta fall dotter) och i många fall har den också barn (i detta fall flera, varav jag är hennes dotter).

Jag tror det är viktigt att komma ihåg att denna människa är en mänsklig varelse, för det är så lätt att se folk som antingen eller. Men människan har fler sidor än de uppenbara.

I vårat fall så var min mamma någons dotter vid gripandet och vid denna bloggs start. Det är hon inte längre. Ingen levandes i alla fall. Min mormor har ju gått bort och idag är det precis en vecka sedan.

En annan vinkel på överskriften/namnet på bloggen är att jag också är det. Jag är någons mamma och någons dotter. Jag är min mammas dotter, oavsett vad som skett. Fast jag är vuxen nog att ha egna barn.

Men de nära banden kan aldrig brytas. De banden är beständiga. Oavsett.

Även OM det skulle visa sig att min mamma har begått kriminella handlingar, som jag nämnt förut, så är hon min älskade mamma. Den som kramat mig och älskat mig i hela mitt liv.

Jag är tacksam att hon är min mamma. Oavsett. Jag önskar bara att hon inte hade förlorat sin mamma i denna redan så svåra situation…!

