Nu börjar det att ramla ner för mig. Poletten. Mamma sägs ha erkänt. Vad innebär det för oss? Advokaten sa ju i det inledande skedet precis när mamma blivit häktad, att det hon misstänktes för innebar ett straff på minst 2 år om hon dömdes. Han betonade MINST!

Vad innebär ett straff på minst två år för oss? För mamma, som är en bit över 50 innebär det färre år i frihet. Det innebär att detta kommer att sätta spår som vi inte ens kan föreställa oss just nu.

För mina och brorsans yngre barn kommer det innebära att den där kontakten som etableras under småbarnsåren kommer gå förlorad till stor del. För våra äldre barn och yngre syskon, kommer det att innebära att hon missar den där förvandlingen från ungdomar till vuxna, unga individer…

Jag vet inte vad av de alternativen som känns värst…

Det innebär ju också att jag och brorsan kommer att förlora den där vardagliga, täta kontakten under några år, som vi har med mamma. Visst, det kommer bli telefonsamtal, besök och permissioner… Men jag kan ändå inte föreställa mig vad detta kan komma att leda till. Mamma i fängelse? Mamma helt ofri? Det är omöjligt för mig att ta in just nu…

