När jag gick där längs gångarna igår för att lämna in kläder till mamma och hennes man så tittade jag upp mot huset! Jag visste att min mamma och hennes man sitter bakom två av alla dessa gallerförsedda fönster. Jag önskade jag visste vilket!

Jag ville ha ett litet tecken. En liten hint om att de fanns där, finns vid liv. Att de såg mig! Mötte en äldre kvinna med barnvagn. Jag undrade om det var en mormor/farmor med barnbarn? Om hon besökt sin son med barnbarnet?

Jag såg upp mot alla dessa fönster på Kronobergshäktet i Stockholm och det slog mig hur många som sitter där! En massa brottslingar. Kallhamrade, utstuderande kriminella. En del själva offer…

Men oavsett vilket, så gömmer sig en massa människoöden bakom dessa galler, dessa väggar!

Människoöden i de kriminella och människoöden i alla anhöriga. Både till offren och till brottslingarna…

