Har varit och lämnat saker på häktet. Allt känns så himla surrealistiskt fortfarande, känns nästan som jag går omkring i trans ibland! Mammas favorit-kofta fick jag inte lämna in, för de tar inte in tröjor med luva… Lämnade också varsitt brev till mamma och hennes sambo. Mest ett upplysningsbrev om vad som händer här på utsidan och för att tala om att vi finns här. Jag vet ju att varenda rad jag skriver kommer att läsas och analyseras, så jag kan ju inte skriva något om det jag verkligen undrar över…

Småsyskonen har flyttat till släktingar i helgen, en syrra håller på att flytta in i mammas och sambons lägenhet. Jag har röjt bland deras saker i helgen och det kändes så hemskt att gå igenom deras personliga tillhörigheter.

Mammas grejer är liksom en massa pärmar med recept, alla hennes sygrejer. Alla pärlor och verktyg hon brukar göra smycken av.

Hennes alla prenumerationer på ”gör det själv”-tidningar och hobbytidningar…

Inga ”skumma” grejer alls, utan bara det jag redan visste om mamma och det gör så ont i vissa stunder att jag helt tvingas stänga av alla känslor för att alls kunna, orka stå ut!

Jag älskar henne så gränslöst att jag inte kan förklara det! Till de större barnen i släkten har vi sagt som det är, men till de yngre har vi bara sagt att de rest bort…

Hur ska man kunna säga till små barn att mormor/farmor sitter häktade? Att polisen tagit dem? Vad lägger man då i deras små ryggsäckar, som de ska bära med sig resten av sina liv? Det funkar bara inte.

Blev i alla fall glad över att läsa de kommentarer som jag fått i dessa bloggar! Det hjälper så i sorgen att folk inte bara dömer. Att man faktiskt ser att livet inte är helt svart eller vitt, eller som någon kommenterade att människan är en komplex varelse…

Vi är så fyllda av gråzoner att det är svårt att bedöma någon människa över huvud taget…

Fast jag vet ändå en massa som dömer och jag kan inte säga emot dem, men jag vet också att i denna del jag är i sorgeprocessen just nu, så orkar jag inte höra fördömanden… Jag är glad att jag just nu lyckas ta mig ur sängen varje morgon…

