Ja, vad säger man? Allt är ju bara kaos. Vi vet egentligen ingenting. Annat än att de låst in mamma och hennes man. Hur ser en cell ut? Jag är vuxen, men de yngre barnen då? Vad händer med dem? Vad händer med mamma? Polisen lämnade ett kort efter husrannsakan: ”Narkotikaroteln”.

Tusen miljoner frågor. Varför häktades de när de inte fann något? Varför allt detta? Min mamma! Mina barns mormor. Vad säger man till barnen? Hur ser en häktescell ut? Åklagaren säger: ”De är häktade i två veckor, men räkna med att de inte kommer ut då…” Inte kommer ut? Yngsta lillebror sitter och väntar på att de ska komma in genom dörren när som helst. Han är i chocktillstånd. Det är vi alla.

Var kom alla dessa känslor ifrån? Arg, sårad, ledsen, rädd, chockad…

Så vem är min mamma då? En beräknande kallhamrad kriminell kärring? En missbrukare?

NEJ, NEJ, NEJ!!! Hon är min härliga, snälla, intelligenta mamma. Hon som lagar flera sorters mat när man kommer på besök. Hon som kramar och läser sagor för barnbarnen. Hon som älskar naturen och tar långa promenader i naturen. DET är min mamma!

